2020年新年あけましておめでとうございます。

□今年はいよいよ私も後期高齢者の仲間入りをすることになる予定です。西田幾多郎が後幾年の桜なるかなと嘆いたのは60歳過ぎで、彼が亡くなったのは75歳でした。その間に彼は超人的な仕事をしています。

□私も今から後幾年という心境になっていたのでは遅すぎるかもしれませんが、前のめりで死にたいという西田の気持は痛い程分かるので、レースは最後の直線に入ったわけですが、老骨に鞭打って頑張ろうかというところです。

0001□さて今年は「世界に向けて哲学する」というのが大きな課題です。それで 三L出版 (2019/10/26)『学習・文化スポーツ・ボランティアに報酬をー脱労働社会化と分配革命』の英訳にとりかかっています。英訳など最も苦手とするところですが、AI翻訳の力を借りてチャレンジが可能になってきたので、やらないという選択肢はないかなと思っております。

□今、日本経済は大変な人手不足で、「脱労働社会化」などピント外れな議論だと苦笑されるかもしれません。しかし人手不足の時期こそさらに省力化の技術革新が進化します。バブル崩壊後の長期停滞の原因は、「脱労働社会化」という認識の欠落にあったわけで、省力化によって生じた雇用所得の減少を財政から補填しなかったところにデフレの最大の原因があります。

□そして今後の「脱労働社会化」を見据えて、「参加型所得」の導入を図っていかないと、日本経済の凋落は防げないというのが本書の主旨です。

□脱労働社会化で雇用所得がなくなるので、労働によらないで所得を得ることができない無産者大衆は、労働以外の社会的に有意義な活動から所得を得られる仕組みを構築しないと、人口の大多数が無所得に成り、経済が破綻します。ところが有意義であっても価値生産に関わっていないので対価を与えるべきではないという「労働価値説」の固定観念に支配されていて、これを突破できないと「参加型所得」の導入は国民の納得をえるのが難しいのです。

□しかしよく考えてみますと、学習・文化スポーツ・ボランティアといった活動ももし存在しなければ、経済のサイクルがつまってしまい、暮らしていけなくなります。雇用労働が殆どなくなっていく社会では、労賃から分けることができないので、直接それらの活動に量・質・貢献度に応じて財政から分配するのは極めて当然のことになります。

□つまりそれらの活動も生産現場で行われていなくても価値生産を構成していたとして認知する「活動価値説」が必要になるということです。AI・自動機械・汎用ロボットなどの機械と社会的な諸個人の活動は、離れていても実は表裏一体のもので、全体として人間を構成しているとする「包括的ヒューマニズム」こそが21世紀の人間観として求められるということです。

□日本だけで議論していても打てば響くというわけにいかないので、英訳して世界に向けて哲学するという姿勢を示せば、反応もまた違ってくるかというのは甘いかもしれませんね。

□さて今年は『日本書紀』1300年で、それを記念して「歴史知」という方法で日本建国史を俯瞰したような著作を仕上げたいと念願しています。これの英訳は時間がかかりすぎるので無理ですが。

歴史倫理学1□それとも大いに関連しますが、『歴史倫理学の提唱』も一書にまとめたいと思います。東アジアの近代史の総括は「歴史認識」問題として日中韓さらに北朝鮮・台湾・香港なども絡んで倫理学の視点を踏まえた議論が必要になっています。事は善玉・悪玉の決定で決着するわけではありませんが、それぞれにとっての正義とはなんであって、そこにはいかなる倫理学的問題が孕まれていたかを解明して、きちんと反省しないと未来志向の関係も構築できません。

□歴史倫理学は中東問題とも絡んで、ユダヤ教・キリスト教・イスラム教の対立をアブラハムの家族の問題にまで遡って見直すのでなければ、真の宗教的和解は不可能です。この問題を抜きには歴史倫理学は学問としては成立しないでしょう。

□包括的ヒューマニズムと歴史倫理学を踏まえた宗教的和解をつなげますと、人間にとってどうしてもそれに頼らざるを得ないものは何かという問題に成り、「光Light・命Life・愛Love」の「3つのL」の三L教という普遍宗教の原理が浮かび上がります。三L教の可能性についても今年は煮詰めていけたらと考えています。

Philosophy toward the world

The greeting of the New Year in 2020

by  Yutaka Yasui

西田幾多郎執筆□This year I am going to join the ranks of the later period of old man. It was over 60 years old that Kitarou Nishida lamented “How many more years have I been left to see cherry blossoms?” And he died at the age of 75. In the meantime, he has a superhuman job. It may be too late for me to be in a state of mind of how many more years. But Nishida’s feelings of wanting to die leaning forward me are painfully understood, so the race entered the last straight line, but I’m going to whip my old bone and do my best.

□This year, the big challenge is to “philosophy toward the world” Therefore, it is working on the English translation of “The reward for learning, culture, sports, and volunteers : de-labor-socialization and distribution revolution” (Amazon Kindle version) of 3L publication (2019/10/26).

□I’m not good at English translation, but I think that there is no option of not doing it because it has become possible to challenge with the help of AI translation. The Japanese economy is understaffed very much now. Therefore, it might be laughed at if it is an out-of-focus discussion such as “de-labor-socialization”.

□However, labor-saving technological innovation will evolve very more during the time of labor shortage. The cause of the long-term stagnation after the bursting of the bubble was the lack of awareness of “de-labor-socialization,” and the biggest cause of deflation is that it did not compensate for the decline in employment income caused by labor saving from the public finances.

□The main idea of this book is that the decline of the Japanese economy cannot be prevented if “participatory income” is not introduced in anticipation of “de-labor-socalization” in the future. Because employment income is eliminated due to de-labor society, the proletariat cannot earn income without labor will have to build a system that can earn income from socially meaningful activities other than labor. The majority of the population will become incomeless and the economy will collapse.

□However, many people are governed by the stereotype of “labor value theory” that their activities should not be given consideration because they are not involved in value production even if they are meaningful. Then the introduction of “participatory income” is difficult for the public to understand if they cannot overcome this fixed idea.

□However, if there are no activities such as learning, culture, sports, and volunteering, the economic cycle will be cut off and we will not be able to live. In a de-labor society where employment work is almost lost, it is impossible to distribute from labor income, so it is necessary to respond directly to the quantity, quality, and contribution degree to those activities. In other words, even if these activities are not carried out at the production site, it is necessary to have an “activity value theory” that recognizes that value production was made up.

□The work of machines such as AI, automatic machines, and general-purpose robots, and the activities of social individuals are actually two sides of the same thing, even if they are away. It is “comprehensive humanism” that thinks that they constitute human beings as a whole. This view of humanity is what is required as a view of human beings in the 21st century.

□There seem to be a lot of people who do not have the ear to listen even if it is discussed only in Japan, and the discussion does not rise easily. And if I show the attitude that I am going to philosophy toward the world by translating it into English, it might be too optimistic thinking whether the reaction will also be different.

関連画像□Well, this year is “Nihon Shoki” 1300 years. In commemoration of this, I hope to bring together works that look beyond the history of The Founding of Japan by using the method of “Historical Knowledge.” The English translation of this is too long time, so it’s impossible.

□Or, though it is very related I would like to summarize the “Proposal of Historical Ethics” in one book. As a summary of modern history in East Asia, it is necessary to discuss from the perspective of ethics, including Japan, China, South Korea, North Korea, Taiwan, and Hong Kong as “a history recognition” issue. It does not come to an end with a decision about who was good or bad. It is not possible to build a future-oriented relationship unless it is clarified what ethical problems were there, and the bad place is properly reflected. In connection with middle eastern issues, historical ethics cannot lead the true peace of the world, unless the solution the conflict between Judaism, Christianity and Islam. Due to bring religious reconciliation it is necessary to reviewed back about the issue of Abraham’s family. Without reflecting this problem, historical ethics will not be established as an academic discipline.

□When we connect religious reconciliation based on historical ethics with comprehensive humanism, we face the problem of what human beings have to rely on. It is “Three L” of “Light Life Love”. These three Ls are the principles of universal religion that everyone believes in. This year I hope to boil down the possibilities of “3L”.

□In addition, the New Year’s greeting in the postcard is refrained for various reasons. Excuse me, please.